3,000 تومان
  • فروشنده : طرفداری

  • کد فایل : 9167
  • فرمت فایل دانلودی : .docx
  • تعداد مشاهده : 1780
  • تعداد فروش: 3

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود پرسشنامه اندازه‌گیری حافظه آینده‌ نگر و گذشته‌ نگر

دانلود پرسشنامه اندازه‌گیری حافظه آینده‌ نگر و گذشته‌ نگر

0 1.8k
دانلود پرسشنامه اندازه‌گیری حافظه آینده‌ نگر و گذشته‌ نگر

دانلود پرسشنامه اندازه‌گیری حافظه آینده‌ نگر و گذشته‌ نگر

فرمت فایل : word  

تعداد صفحات فایل : 9 صفحه

مختصری از شرح

اغلب مطالعات حافظه انسانی معطوف به گذشته است؛ یعنی تمرکز بر توانایی افراد در یادآوری رویدادهایی که قبلاً آموخته‌اند یا تجربه کرده‌اند. در صورتی‌که در زندگی روزمره بیشتر با حافظه‌ای سروکار داریم که مبتنی بر حافظه آینده‌نگر است که در آن یادآوری به منظور انجام اعمال با قصد است. بین حافظه آینده‌نگری رویداد‌مدار و زمان‌مدار تمایز اساسی وجود دارد. حافظه آینده‌نگری زمان‌مدار یادآوری انجام عمل خاصی در زمان خاص است در حالی‌که حافظه رخداد‌مدار به خاطر آوردن انجام یک عمل تحت شرایط مناسب است (مثلاً وقتی کسی را دیدم، پیامی را بدهم.
همان‌طور که بدلی (1997) متذکر شد حافظه گذشته‌نگر و آینده‌نگر فقط از جهت زمانی گذشته و آینده با هم تفاوت ندارند بلکه حافظه گذشته‌نگر شامل به یادآوری «آنچه» درباره چیزی می‌دانیم می‌باشد؛ برعکس، حافظه آینده‌نگر به طور معمول بر «زمان» انجام کاری تمرکز دارد و زمینه اطلاعات کمی دارد. تفاوت دیگر اینکه حافظه آینده‌نگر به طور آشکار به طرح‌ها یا اهدافی مربوط می‌شود که به طریقی برای فعالیت‌های روزانه خود شکل می‌دهیم که در این مورد حافظه گذشته‌نگر صادق نیست.
در حافظه گذشته‌نگر نشانه‌های بیرونی بیشتری در دسترس است، این تفاوت بویژه در حافظه آینده‌نگر زمان- مدار بیشتر عینیت دارد. این تمایل وجود دارد که حافظه آینده‌نگر رخدادمدار بهتر از حافظه آینده‌نگر زمان‌مدار است، زیرا در حافظه رویداد‌مدار اعمال آینده به احتمال بیشتری با نشانه‌های بیرونی برانگیخته می‌شوند. حافظه آینده‌نگر برای طرح‌هایی بهتر است که رایج باشند، از اولویت بالایی برخوردار باشند. حافظه آینده‌نگر رخداد‌مدار با فرایندهای مشتق مفهوم سروکار دارند و به فرایندهای توجهی وابستگی دارد. در خصوص فرایندهایی که در حافظه آینده‌نگر زمان‌مدار دخالت دارند، ابهام بیشتری باقی مانده است؛ اما گاهی اوقات به سرنخ‌های بیرونی مربوط می‌شوند (آیزنک و کین، ترجمه زارع،1388).


3,000 تومان