7,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 54648
  • فرمت فایل دانلودی : .docx
  • تعداد مشاهده : 1724
  • تعداد فروش: 2

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله درمورد نقش معارف و متون دینی در هویت کودکان

دانلود مقاله درمورد نقش معارف و متون دینی در هویت کودکان

0 1.7k
دانلود مقاله درمورد نقش معارف و متون دینی در هویت کودکان

با دانلود مقاله در مورد نقش معارف و متون دینی در هویت کودکان در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله نقش معارف و متون دینی در هویت کودکان را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله نقش معارف و متون دینی در هویت کودکان ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد نقش معارف و متون دینی در هویت کودکان

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:16 صفحه

قسمتی از فایل:

چکیده

دین و باورهای آن نقش اساسی در سلامت روحی هرجامعه ای دارد. تربیت دینی فرزند امان، برکاتش به خود او و دیگران خواهد رسید. بنابراین آموزش مفاهیم دینی را باید تقویت کرد. قدرت الگو پذیری بالا در طلایی ترین دوره زندگی کودکان ضامن حفظ هویت ملی ودینی هرکشور است. گویی آموختن آن ها درکودکی بسان نقش بستن مطالب بر سنگ است. بنابراین موثرترین زمان آموزش مسائل دینی در دوره پیش دبستانی است زیرا کودک بهترین و شیرین ترین لحظات زندگی خود را می گذراند و بدون کمترین مقاومت روانی آنها را خواهد پذیرفت. آموزه ها باید برای کودکان جذاب باشد چه به صورت قصه، داستان، شعر، تمثیل ها، بازی و...باشد چون بهتر آموخته و همانند سازی می کنند. برنامه های آموزشی به صورت تلفیقی باشد و از بیان صفات قهر و غضب خودداری شود. قرآن کریم استوارترین راه و روش زندگی است که باید از آن بهره مند شویم تا الگوی مناسبی در شکل گیری شخصیت کودکان باشیم.

آن چه زندگی کودکان را شکل می دهد، اعمال و شیو های رفتاری و گفتاری ما است.پس خانواده ها با فراهم آوردن شرایطهایی موثر، جهت تداوم این آموزه های دینی درکودکان نقش اساسی و مهم ایفا می کنند. بی توجهی یا عدم اجرای صحیح تربیت دینی شرایطی مناسب برای هویت ساختن و استحاله فرهنگی فراهم شده است. در حال حاضر کشور دچار بحران هویت در این زمینه شده است. بنابراین تعلیم و تربیت دینی جایگاه خاصی در حفظ هویت ملی، فرهنگ بومی، هنجارهای اجتماعی، روحیه میهن دوستی و حفظ و حراست از کیان و کشور دارد. برای مقابله با بحران هویت باید سرمایه گذاری از طریق مربیان، دست اندرکاران متعهد و دلسوز آن دوره طلایی صورت گیرد که با شگرد بازآفرینی و نوشتن خلاق با زبانی مناسب، بیشتر مفاهیم را نهادینه کنند.

کلید واژه: هویت- هویت دینی- پیش دبستانی-تربیت قرآنی

مقدمه

امروزه در جامعه مقوله فرهنگ، عامل سازنده هویت فردی و اجتماعی جامعه و منشا ساز کارها و سرمایه های مادی و معنوی یک ملت در سیر تکامل تاریخی محسوب می شود و آموزش و پرورش نیز جایگاه تعلیم آموزه های دینی و آسمانی به کودکان است چراکه معلمان و مربیان با جان و روح و جسم دانش آموزان سر و کار دارند و این آموزش نیاز به بستری دارد که همان هویت ملی و تعلقات هر جامعه است. بنابراین نباید اجازه داد تا فرهنگ غربی در کشور جایگزین فرهنگ اصیل و کهن سرزمین امان گردد. به منظور ریشه ای و اصولی برنامه ریزی کردن تربیت اسلامی و هویت ملی-میهنی چون در دوره پیش دبستانی شخصیت کودکان شکل گرفته می شود، بایستی آموزه های دینی را، از آن جا شروع کرد.

در طول تاریخ اصل تعلیم و تربیت اهمیت ویژه ای داشته است که در دوره های مختلف سنی وجود دارد. اما ارزش و اهمیت آن در دوران کودکی قابل مقایسه با دیگر دوران نیست. اگر آموزه های معرفتی دینی با توجه به سطح رشد فکری کودکان ارائه شود، تاثیرات فراوانی برای دوره های بعدی رشد آن ها خواهد داشت. دوران تربیت پذیری انسان است که باید مد نظر قرار بگیرد؛ زیرا این دوران جسم و جان برای پذیرش هر نوع تربیت آماده است و آنچه کودک در این دوران می آموزد، در اعماق جانش نفوذ می کند و تا پایان عمر می تواند آن را به آسانی به کار ببرد. بنابراین، باید برای این دوران بسیار مهم، برنامه های ویژه داشت و سرمایه گذاری بیشتری برای سعادتمند شدن کودکان در دوران بعدی زندگی اشان انجام داد. به دلیل قدرت الگو پذیری بالا در این سن، یکی از عوامل اصلی در امر تربیت دینی کودکان، والدین،مربیان و معلمان هستند (کریمیان پور و احمدی. 93).

عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت خانواده

محیط خانه و خانواده اولین و بادوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت افراد تاثیر می گذارد؛ زیرا در این فضا با توجه به بار عاطفی و فرهنگی خاصی که بر آن حاکم است، کودکان خصوصیاتی را از والدین خویش به ارث می برند و با زندگی جمعی، آداب معاشرت و فرهنگ جامعه خود آشنا می شوند. بوکلی خانواده را از آن جهت گروه نخستین نامید که از حیث تاثیر بر شخصیت فرد مقام نخستین را دارد (بوکلی،1990).

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر